Gepubliceerd: Een hondenschool openen in Corona-tijd

Gepubliceerd door: Nederlandse Vereniging voor Instructeurs in Hondenopvoeding en -opleiding (O&O), LosVast jaargang 41, nummer 3 2021.

Hoe is het om een hondenschool te openen in Corona-tijd? Welke uitdagingen zijn er en hoe ga je hiermee om? Welke kansen zijn er en hoe benut je deze? Masha Gubkina (BSc, MSc) opende in 2020 hondenschool PawFive en vertelt het verhaal van PawFive.

Het begon allemaal vrij onverwacht. Ik werkte enkele jaren in de zakelijke dienstverlening en werd ineens arbeidsongeschikt. In die periode kreeg ik een sterke behoefte om in het bijzijn van honden te zijn. Ik begon met een aantal oppas- en uitlaathonden, die me allemaal iets anders leerden. Al vrij snel ging ik meelopen met een hondentrainer en gedragstherapeut. Na een tijd kreeg ik meer behoefte aan de theorie achter de praktijk. Onderwijs, bijscholing en informatiedeling heb ik altijd heel belangrijk gevonden. Daarom ging ik de opleiding Kynologisch Instructeur bij de Martin Gaus Academie doen. Om nog meer praktijkervaring op te gaan ben ik stage gaan lopen en vrijwilligerswerk gaan doen bij hondenschool OhMyDog. Ondertussen besefte ik steeds meer dat ik me volledig wilde gaan richten op werken met honden. Langzamerhand begon zich stap voor stap een nieuw plan te ontwikkelen en wist ik steeds meer: ik wil een eigen hondenschool gaan starten.

Ongeveer drie jaar geleden begon ik een bedrijfsplan te schrijven voor een eigen hondenschool. Dit was een proces van enkele jaren, omdat ik nog steeds ziek was. Het schrijven van een bedrijfsplan, dwingt je om goed na te denken over het opzetten van het bedrijf. Begin 2020 ben ik gaan samenwonen met mijn huidige partner Kevin Mol. Bij het kiezen van een nieuwe woonplek, hield ik rekening met de toekomstige hondenschool. De vooruitzichten om in Zeist een hondenschool te openen zagen er goed uit. Daarnaast ligt het heel gunstig in het midden van Nederland. De beslissing werd gemaakt: we gaan naar Zeist!

De eerste stappen

Ondertussen deed begin 2020 Corona zijn intrede in de maatschappij, waardoor de toekomst ineens heel spannend werd. De planning voor de hondenschool werd meerdere keren opgeschoven. Terwijl ik bezig was met de eerste concrete stappen om PawFive te gaan openen, stortte ik me ook op bijscholingen. Zo heb ik de cursus ‘Dog Emotion and Cognition’ behaald bij Duke University. Erna volgden de cursussen ‘The Truth About Cats and Dogs’ en ‘Animal Behaviour and Welfare’ van The University of Edinburgh. Later heb ik de cursus ‘Introduction to Animal Behaviour’ behaald bij Wageningen University & Research. Ook startte ik met de opleiding tot hondengedragstherapeut bij Dogvision. Daar kwamen nog vele andere cursussen, webinars en lezingen van diverse hondentrainers- en scholen bij. Geïnspireerd door alle bijscholingen besloot ik dat we met PawFive niet alleen kennis door middel van groepscursussen wilden gaan aanbieden, maar ook met workshops op het gebied van verschillende hondenthema’s. Ik vond het belangrijk om van te voren een goed plan te hebben: wat gaan we aanbieden en waarom? En hoe pakken we het aan? Welke mensen heb ik daarvoor nodig in het team?

“Ik wil een hondenschool starten”

Ik heb ontzettend veel geluk dat ik vanaf het begin werd bijgestaan door mijn partner Kevin Mol en zijn bedrijf UXRD. Kevin heeft jarenlange ervaring op het gebied van o.a. User Research en Design, User Experience, websites bouwen, SEO en nog veel meer. Hij heeft de website van PawFive gebouwd. Via mijn netwerk kwam ik vervolgens in contact met Maureen Kemeling. Zij geeft al jaren begeleiding en training met therapiehonden aan kinderen en volwassenen met autisme, angststoornissen etc. Zij draagt zowel in privé- als groepstrainingen hele waardevolle kennis bij aan zowel onze klanten als ons hele team.

Het team is uitgebreid met afgestudeerde paraveterinair en kynologisch instructeur Anne Hubregtse. Daar is stagiaire Kaylee van Zutphen bijgekomen die momenteel ook werkt bij een hondenuitlaatservice. Als laatste is daar Susanne Borman van Uitlaatservice Luna bijgekomen. Iedereen draagt zo zijn eigen specialisme bij. Daarnaast hebben wij allemaal binnen ons netwerk meerdere hondenprofessionals met wie we regelmatig sparren: gediplomeerde trainers, gedragstherapeuten, specialisten voor herplaatste en buitenlandse honden, dierenartsen, dierenartsassistenten, asielmedewerkers en andere (holistische) dieren professionals. Inmiddels werken we soms samen met andere hondenprofessionals bij trajecten voor bepaalde klanten. Zo kan je elkaar versterken vanuit verschillende vakgebieden een klant een totaaloplossing bieden. Ik ben erg dankbaar hoe dat zich allemaal heeft ontwikkelt, zeker in deze tijd.

Voor het echter zover was, moest er in die voorbereidende fase nog een geschikte locatie gevonden worden voor de hondenschool. Dit bleek één van de moeilijkste punten te zijn. Zowel het vinden van een binnenruimte als een buitenruimte waar honden zijn toegestaan bleek erg lastig. Wegens de Corona-maatregelen moesten organisaties zelf in kleinere groepen werken. Hierdoor hadden ze hun ruimtes en velden vaker zelf nodig. Het lukte allemaal telkens niet. Ik begon me af te vragen of het me zou gaan lukken om een plek te vinden waar ik les kon gaan geven.

“We gaan naar Zeist”

Er kwam verandering toen ik in contact kwam met de stichting die eigenaar is van Landgoed Beukbergen. Dit landgoed wordt normaal gesproken met name verhuurd aan ministeries en overheden. Defensie, Justitie, Brandweer en Politie maken regelmatig gebruik van Beukbergen. In het najaar was het echter ongewoon stil. Corona creëerde een kans voor mijn hondenschool, die in normale omstandigheden wellicht niet was ontstaan.

De opening

Uiteindelijk was het zover: per 1 december 2020 ging PawFive open! Vanwege de Corona-maatregelen hebben we de plannen continue moeten aanpassen. Vanwege de uiteindelijke lockdown bleken we vanaf de opening alleen privélessen en online diensten aan te kunnen gaan bieden. Corona dwong ons om te gaan omdenken, schakelen en bijsturen. In eerste instantie was het de bedoeling dat Kevin Mol een relatief kleine rol zou gaan spelen bij PawFive. Langzamerhand is zijn rol echter uitgegroeid tot een belangrijk onderdeel van onze gehele dienstverlening. Wij zagen, zeker in deze tijd, een toegevoegde waarde in de combinatie tussen online werken en face-to-face contact met de klanten. Om dit te bereiken zijn we onze krachten gaan bundelen: kennis over honden en online werken.

Langzamerhand werd steeds duidelijker waar PawFive voor moest gaan staan. Het bieden van hoogwaardige kwaliteit, uitstekende klantenservice en een gehele beleving is een must. Onze unieke locatie draagt daar heel mooi aan bij. Ik denk dat in welke branche je dan ook werkt: waarde creëren voor de klanten is een essentieel. Dat geldt ook voor het bieden van een gehele ervaring rondom je dienst. Van het eerste contactmoment tot het laatste contactmoment doen wij ons best om een optimale dienstverlening te bieden.

We werken met professionele, online systemen en live technisch support tijdens de online diensten. Deelnemers kunnen kiezen wat het beste bij ze past: live, achteraf of On Demand deelnemen. Vragen worden live of achteraf via de email beantwoord. Vragen worden vlot, maar met persoonlijke aandacht beantwoord. Hier steken we echt zorg, tijd en aandacht in. Ik merk dat er binnen het hele team oprechte interesse is in onze klanten. Niet alleen in de honden, maar juist in de combinatie tussen de mensen en de honden. Ik vind dat erg mooi om op verschillende manieren terug te zien in het team.

We maken actief kennis met onze klanten en vragen we op verschillende manieren om feedback. Daarnaast analyseren we diverse klantgegevens. Hierdoor krijgen we een mooi beeld van wie onze klanten zijn, wat er bij ze speelt en waar de behoefte aan hulp ligt. We werken met bestaande, positieve trainingsmethodes, maar toetsen ook graag nieuwe inzichten uit de wetenschap en de hondenbranche. Door actief feedback te vragen aan klanten, kunnen we stapje voor stapje ons aanbod steeds meer afstemmen op de behoefte van hondenliefhebbers.

“Klanten reageren positief”

Natuurlijk zitten daar tegenslagen bij en gaat niet alles zoals je het altijd wilt, maar dat hoort bij het proces. Van fouten leer je hoe je iets een volgende keer anders kan aanpakken. Het is mooi om te merken als klanten positief reageren en je weet dat je in de juiste richting gaat. We genieten ontzettend als klanten dolblij of dankbaar vertellen over de vooruitgang die ze hebben gemaakt met hun hond.

De toekomst

Inmiddels is het aanbod uitgebreid met groepslessen, sociale wandelingen, gratis webinars en meer. We zijn verheugd dat we niet alleen hondeneigenaren aantrekken, maar dat ook vele hondenprofessionals hun weg naar ons weten te vinden. Inmiddels hebben we workshops mogen verzorgen aan rasverenigingen, andere hondenscholen, een dierenartsenkliniek en de DierenLot Academie. Dit heeft ertoe geleid dat we recent zijn gestart met PawFive Professional. Dit zijn enkele aanvullende (online) workshops en lezingen over uiteenlopende onderwerpen, die extra verdieping bieden aan hondenprofessionals.

Voor enkele lezingen en workshops zijn we geaccrediteerd door de Raad van Beheer, de SPPD en APDT-BeNe. In de toekomst willen we dit programma en onze dienstverlening stapje voor stapje uitbreiden. Hierbij willen we graag samen gaan werken met nog meer specialisten binnen bepaalde vakgebieden. De focus blijft liggen op onze dienstverlening steeds beter afstemmen op de behoeften van hondenliefhebbers.