Puppycursus: Alles wat je moet weten

Je hebt net een pup gekregen. Als trotse honden eigenaar wil je je pup uiteraard goed opvoeden en trainen. Een puppycursus kan je hierbij helpen. In dit artikel gaan we in op waarom een puppycursus raadzaam is en waar je op moet letten bij het kiezen van een puppycursus.

Waarom een puppycursus?

Als het goed is zal je nieuwe pup de komende 10, 15 jaar of misschien zelfs langer een grote rol in je leven spelen. Je wilt dit een zo’n plezierig mogelijke tijd maken, zowel voor jou als je hond. Jullie zullen samen een heleboel meemaken, zowel in huis als buitenshuis. Het loont ontzettend om goed te investeren in de opvoeding en training van je hond. Met training zal de gehoorzaamheid van je hond verbeteren. [18] Door goed te leren samenwerken en elkaar te leren begrijpen kunnen een heleboel gedragsproblemen bij honden worden voorkomen.

Je kan het opvoeden van een puppy bijna vergelijken met het opvoeden van kinderen. het kost allebei namelijk veel tijd, geld en energie. Je krijgt er echter enorm veel voor terug: een trouwe, liefdevolle kameraad voor wie jij de hele wereld bent. Wij raden sterk aan dat je snel start met een training, nadat je je pup gekregen hebt. Dit komt omdat, net zoals bij kinderen, de eerste paar weken en maanden essentieel zijn voor de opvoeding.

Hoe ontwikkelt je puppy zichzelf tijdens een puppycursus?

Tijdens de puppycursus zal je puppy zichzelf razendsnel ontwikkelen. Je pup leert veel en komt snel in belangrijke fases terecht. Het verkeerd omgaan met bepaalde fases kan gedragsproblemen in de toekomst veroorzaken. Hieronder een overzicht waar je puppy doorheen gaat gedurende de puppycursus tijd.

Ontwikkeling van pup tijdens een puppycursus
De fases waar je puppy van 0 tot 6 maanden doorheen gaat

Socialisatiefases

Als het goed is, krijg je je pup na ongeveer 7 á 8 weken van de fokker. Een puppy eerder weghalen bij zijn moeder en nestgenoten is niet goed voor de ontwikkeling van je pup. In de 7e en 8e week zit je puppy midden in de eerste socialisatiefase. Je puppy zit ook in een ontdekkingsfase en zal zeer nieuwsgierig zijn. Het is belangrijk dat je gedurende deze fases je pup kennis laat maken met meerdere nieuwe ervaringen en prikkels. Vanaf 12 weken tot 6 maanden volgt een tweede socialisatiefase, waarin socialiseren erg belangrijk blijft. [1] [4] [5] [6] [7] [9] [10] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [20] [21] Een puppycursus kan bijdragen aan de socialisatie van je hond. [19]

Angstfases

Je puppy zal ook door meerdere angstfases gaan. Wees niet ongerust als je held in deze fases verandert in een held op sokken. Vanaf 8 weken zal je puppy vermijding beginnen te laten zien richting onbekende voorwerpen en situaties. De pup zal niet meer zo nieuwsgierig en onbevreesd zijn. De natuurlijke vluchtneiging ontwikkelt zich.

De hersenen koppelen angst aan nare ervaring. Het is belangrijk dat je er bent voor de pup in deze fase. Vanaf 12 weken zullen de meeste puppy’s in de eerste angstfase zitten. Goede begeleiding van de puppy tijdens de angstfase, kan trauma’s en angstproblemen voorkomen. Een hondenschool kan je vragen die ontstaan in deze tijd beantwoorden.

De puppycursus

Het beste is om vroeg te beginnen met een puppycursus. Bij de meeste hondenscholen kan je starten met een puppycursus, vanaf het moment dat je puppy 8 weken oud is en ingeënt is. Wat je leert in een puppycursus verschilt per hondenschool. Dit komt omdat er maar beperkt tijd is en er veel dingen geleerd kunnen worden. Over het algemeen raden wij sterk aan de je hondenschool minimaal het volgende leert:

Aandachtsoefening

Met de aandachtsoefening zal je in staat zijn om de aandacht van je hond te krijgen, ook in moeilijke situaties. Bijvoorbeeld als er een jogger of fietsers langskomt en je hond die wel erg interessant blijkt te vinden.

Kom Hier

Met een ‘kom hier’ commando zorg je ervoor dat je hond altijd terug bij jou komt. Niet alleen wanneer het handig is, maar ook in noodgevallen waarbij veiligheid een grote rol speelt.

Lopen met een slappe lijn

Erg fijn voor je eigen comfort, maar ook dat van je hond. Nu is je puppy misschien nog niet zo sterk. Je hond zal groeien en groter worden. Als je hond volwassen is kan het behoorlijk vervelend zijn om wandelingen te maken met een trekkende hond. Bovendien kan het pijn veroorzaken aan je spieren, gewrichten en ledematen. Bovendien is zo’n constante druk ook niet goed voor het hondenlijf.

Blijf of wacht

De ‘blijf’  of ‘wacht’ kan een leuke oefening zijn, maar ook goed van pas komen bij onveilige situaties. Stel, er valt een glas en je hond is dicht in de buurt. In dit geval is het handig als je je hond op een plek kan laten wachten, zodat je snel alles kan opruimen en je hond geen glas in de poten krijgt. Een ander voorbeeld waar de ‘wacht’ veel wordt gebruikt, is voordat jullie een straat oversteken.

Begroeting

Het is vervelend als je hond hyperactief is als er iemand op bezoek komt. Je wil niet dat je hond tegen mensen opspringt. Het trainen van een begroeting zorgt ervoor dat je geen stress hebt als er visite langskomt of jullie op straat met iemand in gesprek raken.

Samen spelen & Los

Je moet samen plezier met je hond kunnen hebben. Bij deze oefening leer je niet alleen samen spelen, maar leert je hond ook om iets los te laten op commando. Bijvoorbeeld een touw of bal.

Verzorgingsoefeningen

Soms zullen er handelingen bij je hond moeten worden gedaan, die zonder training erg eng voor een hond kunnen zijn. Het is verstandig om de hond van jongs af aan te leren dat je soms zijn tanden, bek, oren en ogen wilt bekijken. Wen je hond eraan dat zijn poten, staart of buik aangeraakt worden. In gevallen van nood moet de dierenarts alles bij je hond kunnen doen. Het is heel fijn als je hond dan niet in paniek raakt, maar weet dat dat normaal is. Ook is goed om je hond te laten wennen aan tanden poetsen, nagels knippen en borstelen. Zeker bij honden die later naar de trimsalon zullen gaan, zijn bepaalde handelingen goed om van jongs af aan te leren.

Naast deze oefeningen, raden wij een puppycursus aan die socialisatie oefeningen bevat. waarbij je hond dus socialiseert met bepaalde mensen of voorwerpen. Denk aan iemand met een paraplu, hoed, sjaal of zonnebril die voorbij loopt.

Locatie hondenschool PawFive: Landgoed Beukbergen

Hondenschool die bij jou past

Naast de standaard oefeningen kan je ook andere dingen leren bij een hondenschool. Dit verschilt per hondenschool. Uiteraard is het belangrijk dat je een school vindt die bij jou past. Hieronder hebben we nog een aantal punten beschreven waar je op kan letten bij het kiezen van een hondenschool.

In de buurt

Het is handig als de hondenschool dicht bij je in de buurt is. Laat dit echter niet de belangrijkste factor zijn bij het kiezen van een hondenschool. Een reistijd van 30 minuten kan lang zijn, maar een goede hondenschool is dit zeker waard.

Positief trainen

Er zijn helaas nog steeds hondenscholen die gebruik maken van training met intimidatie en fysieke correcties. De focus ligt op corrigeren van ongewenst gedrag en het straffen van de hond. Wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat dit soort trainingsmethodes schadelijk zijn voor het gedrag, de ontwikkeling en het welzijn van je hond. [2] [22] De honden die op deze manier worden getraind laten meer angstgerelateerd en agressief gedrag zien en minder gedrag wat op een gelukkig hond wijst. [3] [8] [22]

Het heeft ook een negatief effect op de band tussen honden en hun eigenaar. [22] Diverse wetenschappelijke onderzoeken hebben inmiddels bewezen dat positieve training beter is voor het welzijn van de hond. [11] [22] Bij positieve training focus je op het aanleren en belonen van gewenst gedrag. Kies een hondenschool die traint volgens positieve training, zodat je de band en samenwerking met je hond kan verbeteren.

Vervolgtraject

De puppycursus is de eerste training die je samen doet met je nieuwe pup. Het vormt de basis voor de toekomst. Bekijk ook wat het mogelijke vervolgtraject is. Vaak bieden hondenscholen nog een basis- of vervolgcursus aan. Daarna kan je met je hond een specialisatie volgen zoals Gehoorzaamheid, Agility of Behendigheid. Hier kan je samen met je hond veel plezier mee beleven.

Prijs, aantal lessen en lesduur

Bekijken uit hoeveel lessen de puppycursus bestaat en hoeveel de cursus kost. Kijk ook hoe lang een les duurt: is dit bijvoorbeeld 30, 45 of 60 minuten? Zo voorkom je dat je bij het vergelijken van puppycursussen appels met peren gaat vergelijken.

Groepsgrootte

Het is belangrijk om even stil te staan bij het aantal deelnemers dat wordt toegelaten aan de puppycursus. Met een groep van 10 mensen in 1 uur krijg je weinig één op één aandacht. Hondenschool met kleinere groepen kunnen jou en je hond meer aandacht geven.

Veiligheid & Socialisatie

Last but not least, de veiligheid van jouw hond en die van anderen is belangrijk. Het is verstandig om soms te vragen wie verantwoordelijk is voor de veiligheid van de puppy’s. Welke regels er worden aangehouden met betrekking tot houden van afstand tussen de puppy’s of het wel/ niet begroeten tussen de honden? Zijn er wel of geen speelmomenten voor de pups? Zijn dit speelmomenten waarbij alle pups door elkaar mogen spelen, ongeacht hun karakter, grootte en omgangsvormen? Of worden er speelmomenten gekozen waarbij 2 of 3 pups maximaal tegelijk mogen spelen onder toezicht en begeleiding van een hondentrainer?

Naast al deze punten waar je op kan letten, raden we je sterk aan om een hondenschool te kiezen waar jij je goed bij voelt. Ga een keer kijken bij een les (zonder puppy) als dat mag.

Samenvattend

Ben je benieuwd naar de puppycursus van PawFive of wil je bij een van onze andere groepslessen meekijken? Neem contact met ons op, zodat we kunnen kijken hoe PawFive je kan helpen.

Bronvermelding

Tijdens het schrijven van dit artikel zijn de volgende bronnen gebruikt:

  1. Ashmead, D. H., Clifton, R. K., & Reese, E. P. (1986). Development of auditory localization in dogs: Single source and precedence effect sounds. Developmental Psychobiology, 19(2), 91–103. https://doi.org/10.1002/dev.420190202
  2. Blackwell, E.J., Twells, C., Seawright, A. & Casey, R.A. (2008). The relationship between training methods and the occurrence of behavior problems, as reported by owners in a population of domestic dogs. Journal of veterinary behavior, 3, 207-217. https://doi.org/10.1016/j.jveb.2007.10.008
  3. Deldalle, S. & Gaunet, F. (2014). Effects of 2 training methods on stress-related behaviors of the dog (Canis familiaris) and on the dog–owner relationship. Elsevier, 9, (2), 58-65. https://doi.org/10.1016/j.jveb.2013.11.004
  4. Fox, M.W., (1964). The ontogeny of behaviour and neurologic responses in the dog. Animal Behaviour 12, 301-310. https://doi.org/10.1016/0003-3472(64)90016-8
  5. Fox, M. W. (1968). Neuronal development and ontogeny of evoked potentials in auditory and visual cortex of the dog. Electroencephalography & Clinical Neurophysiology, 24(3), 213–226. https://doi.org/10.1016/0013-4694(68)90002-3
  6. Fox, M.W., Inman, O., & Glisson, S. (1968). Age differences in central nervous effects of visual deprivation in the dog. Developmental Psychobioloy, 1(1), 48-54. https://doi.org/10.1002/dev.420010110
  7. Fox, M.W., & Weisman, R., (1970). Development of responsiveness to a social releaser in the dog: effects of age and hunger. Developmental Psychobioloy, 2(4), 277-280. https://doi.org/10.1002/dev.420020414
  8. Herron, M.E., Frances S. & Reisner, I.R. (2009). Survey of the use and outcome of confrontational and non-confrontational training methods in client-owned dogs showing undesired behaviors. Appl Anim Behav Sci; 117; 47-54. https://doi.org/10.1016/j.applanim.2008.12.011
  9. James, W.T., & Cannon, D.J., (1951). Conditioned Avoiding Response in Puppies. American Journal of Physiology-Legacy Content, 168(1), 251-253. https://doi.org/10.1152/ajplegacy.1951.168.1.251
  10. Jones, A. C. (2007). Sensory development in puppies (Canis lupus f. familiaris): Implications for improving canine welfare. Animal Welfare, 16(3), 319–329.
  11. Rayment, D. J., De Groef, B., Peters, R. A., & Marston, L. C. (2015). Applied personality assessment in domestic dogs: Limitations and caveats. Applied Animal Behaviour Science, 163, 1–18. https://doi.org/10.1016/j.applanim.2014.11.020
  12. Rheingold, H. L. (Ed.). (1963). Maternal behavior in mammals. Wiley.
  13. Scott, J. P., & Marston, M.-V. (1950). Critical periods affecting the development of normal and mal-adjustive social behavior of puppies. The Pedagogical Seminary and Journal of Genetic Psychology, 77, 25–60. https://doi.org/10.1080/08856559.1950.10533536
  14. Scott, J. P. (1958). Critical periods in the development of social behavior in puppies. Psychosomatic Medicine, 20, 42–54. https://doi.org/10.1097/00006842-195801000-00005
  15. Scott, J.P., & Fuller, J.L. (1965). Genetics and the social behavior of the dog. University of Chicago Press: Chicago.
  16. Scott, J.P., (1968). Early Experience and The Organization of Behaviour. Brooks/ Cole Publishing Co.
  17. Scott, J. P., Stewart, J. M., & de Ghett, V. J. (1974). Critical periods in the organization of systems. Developmental Psychobiology, 7(6), 489-513. https://doi.org/10.1002/dev.420070602
  18. Seksel, K., Mazurski, E. J., & Taylor, A., (1999). Puppy socialization programs: short and long term behavioural effects. Applied Animal Behaviour Science, 62(4), 335-359. https://doi.org/10.1016/S0168-1591(98)00232-9
  19. Seksel, K., (2008). Preventing Behavior Problems in Puppies and Kittens. Veterinary Clinics of North America Small Animal Practice 38(5), 971-82. https://doi.org/10.1016/j.cvsm.2008.04.003
  20. Strain, G.M., Tedford, B.L., & Jackson, R.M., (1991). Postnatal development of the brain stem auditory-evoked potential in dogs. American Journal of Veterinary Research, 52(3):410-5
  21. Wells, D. L., & Hepper, P. G. (2006). Prenatal olfactory learning in the domestic dog. Animal Behaviour, 72(3), 681–686. https://doi.org/10.1016/j.anbehav.2005.12.008
  22. Ziv, G., (2017). The Effects of Using Aversive Training Methods in Dogs – A Review. Journal of Veterinary Behavior, 19, 50-60. https://doi.org/10.1016/j.jveb.2017.02.004